РПЦЗ: Послание Архиерейского Собора 2018 верным чадам (+eng)

Автор: Митрополит Агафангел. Дата публикации: . Категория: РПЦЗ.

Послание Архиерейского Собора

верным чадам Русской Православной Церкви Заграницей

Всечестные отцы, братья и сёстры, монашествующие и миряне!

Помня о том, что дни лукавы и в каждое время диавол, чтобы навредить Церкви Христовой, применяет очередное своё лукавство, следует ясно видеть те искушения, с помощью которых он пытается препятствовать нашему спасению. Сейчас очевидно, что "время разбрасывать камни и уклоняться от объятий" (Еккл 3.5) затянулось так, что разделения среди христиан приняли необратимый характер, и кажется даже нет смысла говорить об этом, поскольку призывы к единству повисают в воздухе и не доходят до ушей тех, кому они предназначены.

Это общая тенденция помутнения совести и рассудка настолько распространилась везде и всюду, что остановить это пагубное явление представляется непосильным делом.

Мы видим, как некоторые, бывшие недавно среди нас, сознательно отвергнув Закон Божий и Священные Каноны, потеряли и совесть, поскольку она не обличила их, сотворивших беззаконие.

Если прочесть обоснование раскольниками своих действий, то обращает на себя внимание утверждение, что в наши дни, якобы, надо жить по-новому – Церковные каноны потеряли своё значение и наступило время, когда следует действовать, сообразуясь со своей совестью, а не руководствоваться указаниями церковного Закона.

Наш Архиерейский Собор свидетельствует, что именно в этом теперь одно из главных заблуждений настоящего времени. Причём, это заблуждение многих, если не всех, раскольников и иных богопротивников, думающих и убеждающих себя и других, что они, будто бы, находятся в лоне Церкви Христовой.

Апостол Павел указывает на прямую взаимосвязь Закона и совести человека: "Не слушатели закона праведны пред Богом, но исполнители закона оправданы будут, ибо когда язычники, не имеющие закона, по природе законное делают, то, не имея закона, они сами себе закон: они показывают, что дело закона у них написано в сердцах, о чём свидетельствует совесть их и мысли их" (Рим 2.13-15).

Истинная вера невозможна без доброй совести. Когда знающие Заповеди Божии и Каноны Церкви поступают вопреки им, то это свидетельствует только об одном – что совесть их осквернилась и уже не может служить Истине. О таковых пишет Апостол Павел Тимофею, завещая ему хранить "веру и добрую совесть, которую некоторые отвергнув, потерпели кораблекрушение в вере; таковы Именей и Александр, которых я предал сатане, чтобы они научились не богохульствовать" (Тим 1.19-20) – отвергнувших добрую совесть и по этой причине потерпевших "кораблекрушение в вере" (то есть, потерявших веру), Апостол предал сатане (отлучил от Церкви)!

* * *

Согласно Священному Писанию, на пути к спасению мы не можем полагаться исключительно на одну только свою совесть, поскольку совесть может быть искажена – наполнена "мёртвыми делами" (Евр 9.14), нечиста (2Тим 1.3), зла (Евр 13.18), осквернена (Тит 1.15), немощна и признающая идолов (1Кор 8.7). Также на Литургии во время пения Херувимской песни священник молится ко Господу: "Очисти мою душу и сердце от совести лукавыя". Непорочная совесть, как и истинная вера, поверятся только исполнением Закона, данным нам Богом через Святых Отцов – исполнение и завершение которого есть Христос.

Закон Божий и чистая совесть составляют одно неразрывное целое – незнание Закона восполняется чистой совестью, и, в свою очередь, исполнение Закона свидетельствует о наличии доброй совести в человеке. По-настоящему совестливый человек исполняет закон Божий, даже не зная его, а не имеющий доброй совести не живёт, да и не может жить, по Закону Божиему.

В чине Исповедания архиерейского новорукополагаемый присягает: "Обещаю каноны святых апостолов, семи вселенских и благочестивых поместных соборов, и правила святых отцов хранить и соблюдать. Всё, что они приняли, и я принимаю, и то, от чего они отвратились, и я отвращаюсь. Ещё обещаю предания церковные, святые уставы и все чины соборной восточной православной церкви хранить неизменно. Обещаю церковный мир соблюдать и твёрдо его держаться, и во все дни моей жизни ни единым своим помышлением в чём-то противящимся православной, соборной восточной христианской вере не мудрствовать, а следовать во всём и повиноваться Архиерейскому Синоду, и преосвященным митрополитам, архиепископам и епископам, братии моей, во всём с ними согласным быть и единым".

Это исповедание касается не только архиереев, но и священства, монашеского и мирского чина, то есть, всех нас, всего народа Божиего. Сила Церкви в истинной вере и единстве со Святой Апостольской Церковью, в которой только и пребывает Истина и спасающая Благодать Святаго Духа. Нарушивший это исповедание, тем более сознательно, от мирянина до архиерея ставит себя вне Церкви Христовой.

Мы призываем свою паству не внимать заблудшим людям, учиняющим расколы и этим хулящим Святых Отцов и Церковное Предание. Нам всем дóлжно жить по Заповедям Божиими, Правилам и Канонам церковным, поскольку дух Закона Божиего, содержащийся в Предании и постановлениях Отцов, есть также знак чистоты нашей христианской совести и подлинной, православной, веры.

Так учили Святые Отцы, так и мы должны верить и хранить их духовное наследие, чтобы передать его тем, кто придёт вслед за нами.

Председатель Архиерейского Собора

+ Митрополит АГАФАНГЕЛ (Председатель Собора)

Члены Собора

+ Архиепископ Кишиневский и Молдавский ГЕОРГИЙ (Секретарь)

+ Епископ Вологодский и Великоустюжский АФАНАСИЙ

+ Епископ Воронежский и Южно-Русский КИРИЛЛ

+ Епископ Ишимский и Сибирский НИКОН

+ Епископ Иверский и Причерноморский НИКОЛАЙ

+ Епископ Владивостокский и Дальневосточный АНАСТАСИЙ

+ Епископ Басарабский АНФИМ

+ Епископ Хайфский РОМАН

+ Епископ Мельбурнский ИОАНН

+ Архиепископ Буинский и Волжский ИОАНН

+ Епископ Сан Паулский и Южно-Американский ГРИГОРИЙ (Заместитель Председателя)

Одесса, Синодальное представительство

12/25 октября 2018


Epistle of the Bishops' Council

to the faithful children of the Russian Orthodox Church Outside of Russia

Honorable fathers, brothers and sisters, monastics and laity!

Bearing in mind that the days are evil, and that during each era, the devil applies his latest craftiness and cunning in order to harm the Church of Christ - one should try to see the temptations with which he clearly tries to hinder our salvation. It is now evident that “A time to cast away stones, (...) and a time to refrain from embracing” (Eccl 3: 5) coninues already over a long period of time, such that the divisions among Christians have taken on an irreparable character; and it seems that there is no point in talking about this, since calls for unity hang in the air (remain on hold) and do not reach the ears of whom they are intended.

This general tendency of the dulling of the conscience and of one's reasoning has spread so much everywhere and throughout, that it is an impossible task to stop this pernicious phenomenon.

We see how some of those who were recently among us, as a result of their consciously rejecting the Law of God and the Sacred Canons- have lost their conscience as well, since their conscience did not expose them- they, who had comitted this lawlessness.

If you have read the dissenters' justification of their actions, then the statement that "it’s necessary to live in a new way" draws attention to itself: Church canons have lost their meaning and the time has come when they should act in accordance with their conscience, and not be guided by the instructions of the laws of the Church.

Our Bishops' Council testifies that this is now one of the main misconceptions of the present day. Moreover, this is a delusion of many, if not all, schismatics and other opponents of God, thinking and persuading themselves and others, that they are supposedly in the bosom of the Church of Christ.

The Apostle Paul points to the direct relationship between the Law and the conscience of man: "For not the hearers of the law are just before God, but the doers of the law shall be justified. For when the Gentiles, which have not the law, do by nature the things contained in the law, these, having not the law, are a law unto themselves: Which shew the work of the law written in their hearts, their conscience also bearing witness, and their thoughts the mean while accusing or else excusing one another" (Romans 2:13-15).

True faith is impossible without good conscience. When those who know the Commandments of God and the Canons of the Church act contrary to them, this only indicates one thing - that their conscience has become defiled and can no longer serve the Truth. Of these, the Apostle Paul writes to Timothy, instructing him to keep: "Holding faith, and a good conscience; which some having put away concerning faith have made shipwreck:  Of whom is Hymenaeus and Alexander; whom I have delivered unto Satan, that they may learn not to blaspheme." (Tim 1: 19-20) - those who rejected a good conscience, and for this reason suffered "shipwreck in faith" (that is, those who lost faith), the Apostle committed to Satan (excommunicated)!

                                                         * * *

According to Holy Scripture, on the path to salvation we cannot rely solely on our own conscience alone, since the conscience can be distorted - it can be filled with “dead works” (Heb 9:14), unclean (2 Tim 1: 3), evil (Heb 13: 18), defiled ( Titus 1: 15), weak and recognizing idols (1 Cor 8: 7). The irreproachable conscience, like true faith- is tested only by the fulfillment of the Law. The Law is given to us by God through the Holy Fathers, the fulfillment and completion of which- is Christ.

The Law of God and a clear conscience constitute one inseparable whole. Ignorance of the Law is compensated by a clear conscience, and, in turn- the fulfillment of the Law indicates the presence of a good conscience in a person. A truly conscientious person fulfills the Law of God, even without knowing it. On the other hand, he who does not have a good conscience does not, and cannot even live according to the Law of God.

In the rite of the Confession of a Bishop, the newly-ordained swears: "I promise to keep and preserve the canons of the holy Apostles, the seven ecumenical and pious local councils, and the rules of the Holy Fathers. Everything that they accepted - I accept; and whatsoever they turned away from, I turn away from. I also promise to keep the traditions of the Church, the holy statutes and all the rites of the catholic eastern orthodox Church unchanged. I promise to maintain peace within the church, and to firmly keep it; and all the days of my life, to never oppose the orthodox, catholic eastern Christian faith in any way- not even in thought; not to philosophize, and in everything- to follow and to obey the Synod of Bishops and the Right Reverend Metropolitans, archbishops and bishops, my brothers, and in all things to be in agreement with them, and to be united with them as one."

This confession concerns not only bishops, but also the priesthood, the monastic order and the laity, that is- all of us- all the people of God. The strength of the Church exists in true faith and in unity with the Holy Apostolic Church, the only church in which the Truth and the saving Grace of the Holy Spirit dwell. He who has broken this confession, and he who even more so has broken it consciously, from the layman to the bishop- places himself outside of the Church of Christ.

We call on our flock not to heed disillusioned people, who create schisms and thus blaspheme the Holy Fathers and Church Tradition. We must all live according to the Commandments of God and the Rules and Canons of the Church, in as much as the spirit of the Law of God, which is contained in the Tradition and the decrees of the Fathers- is also a sign of the purity of our Christian conscience and of genuine, Orthodox faith.

This is what the Holy Fathers taught; so we must believe in and preserve their spiritual legacy in order to pass it on to those who come after us.

Chairman of the Bishops' Council

+ Metropolitan AGAFANGEL (Chairman of the Council)

Members of the Council :

+ Archbishop of Chisinau and Moldavia GEORGE (Secretary)

+ Bishop of Vologda and Veliky Ustyuzhusky AFANASSY

+ Bishop of Voronezh and South Russian CYRIL

+ Bishop of Ishim and Siberia NIKON

+ Bishop Iversky and Prichernomorsky NICHOLAS

+ Bishop of Vladivostok and the Far East ANASTASSY

+ Bishop of Basarabia ANFIM

+ Bishop of Haifa ROMAN

+ Bishop of Melbourne JOHN

+ Archbishop Buinsky and Volzhsky JOHN

+ Bishop of São Paulo and South America GRIGORY (Vice-Chairman)

Odessa, the Synodal headquarters

12/25 of October, 2018

 

Метки: рпцз, архиерейский собор

Печать